Pages

Friday, June 17, 2011

Update Mama's Life

Assalamualaikum.
Setelah membayar hutang Kaseh dengan N3 Development Kaseh,
sampai mama kompius Kaseh 15 or 16 bulan.
sekaang nak hupdate idup mama lak since da bergelar pekerja kembali.

Heeeee..
Alhamdulillah.
Tempat baru memang laaaaiinnn sangat dan pengalaman mmg baru.
Tapi 1 ayat y simple u menggambarkan perasaan n nasib aku sekarang adalah,
"I'm feel lucky"

Ermmm.. lain sangat la.
camner eak nak gambarkan?
Sepanjang 2minggu kat situ ku rasakan aura2 positif mengalir ke aliran2 darahku.
Heeee..

1. Bos.

Sangat supportive. Sangat mengambil berat. Or maybe sbb dia xpernah
amik pompuan sblm ni. so dia pun ngaku jugak la klu dia ada layan tak kena bgtau la.
Masa 1st day org y nk temankan aku lunch pun dia carikan.
Dia sangat "berfikiran' la sbb secara patutnya orang y baru msti xbiasa dengan selok belok kilang tu, tambah lagi kilang tu mmg agak kritikal pasal safety.
So laluan jalan kaki pun ada route2 tertentu.

Pastu dia da kenal pasti kelemahan dlm sistem pentadbiran dia y menyebabkan engineer sblm ni belah, so improve bila time aku.
Dengan harapan aku akan stay lama kat situ dan isu2 sblm ni takkan timbul.
Padaku susah beb orang y nak mengaku kelamahan sendiri kat org bawahan dan cuba improve kat depan kita.
Membuatkn aku salute sgat kat dia.

Bila aku bgatu y aku kena g surau at least 2 x sehari dalm kol 10.30 and kol 2.30 ptg untuk mengepam, dia crikan port y aku xpayah jalan jauh2 g surau.
***Itu pentingnya berterus terang***

2. Enviroment kerja.

Huis.. ku tak payah la bgtau aku kerja kat mana
Apa y ku bleh bgtau Malaysia ni hanya 2 syarikat sahaja yang menjalankan
aktiviti seperti kilang ku.
Company ni tersenarai dalam KL Stock Exchange.
Company international dan untuk region asia kilang ni ada kt malaysia n Korea.
Region lain ku malas nak ingat.

Enviroment mmg lasak.
Nak masuk plant kena pki safety booth, google and ear plug.
Kiranya heavy duty pnyer manufacturing la.

Wanita hanya berapa kerat je y rmi pun kat finance, sales, hr n makcik buat kopi.
Tapi klu y deal direct ngn productions ada 2 orng aku and sorang lagi chinese.
Am0i ni mmg buat aku kompiden la y aku leh stay kat sini.

Y kerja sini y mostly da 10 tahun keatas.
Kagum tol. So mmg ramai y setia dengan company ni.

Ada uniform n aku blom dapat.
Jenuh hari2 nk kena pikir nk pakai baju mana.

Ak da biasa keje kilang jepun n masa sangat tight.
Bila lunch semua orang berebut masa y singkat untuk makan n berehat and beratur beli makanan.
Xcukup masa nk lepak2 pas makan.
Kat sini sgt relax.
Kantin tak ramai orng.
Paling ramai beratur pun 5 org.
Tapi kantin tak banayk pilihan makanan cam JVC dulu.
Bila makan ramai2 aku selalu bangaun dulu.
Sbbnya kau tggu drg hbis makan,
so bila da hbs mkn aku inagt drg bangun la terus.
ropa2nya lepak2 dulu.
Alih2 aku jalan srg2.
Sudahnya u mengelakkan isu aku selalu tinggalkan org so aku g kantin srg2 so
sapa y aku jumpa kt sana aku mkn la sama2 so bila aku nk blah pun aku tak payah tunggu drg.
Still mode menyesuaikan diri dalam keadaan relax.

3. Aura
Seminggu dua ni aku akan lalui induksi.
Ada jadual u jumpa setiap manager department drg akan bgtau pasal apa kerja department drg
Seronok. Masing2 ada passion tentang kerja msg2.
skli induction msti overdue sbb xcited nk tya soklan.
pantang org tya ' any question?'
mmg ada je.

4. jobscope.
mencabar beb nk kna handle mesin y menakutkan tu.
tpi nama pun engineer kan.
heeee

Tapi basicly, aku happy dengan life aku sekrang.
Dlu pun aku happy.
aku selalu bernasib baik sbb kat mana pun aku keje,
sumenya aku rasa best.
Dari..
Powercool (Bkt Puchong - Tak smapi 1 bulan)
sgat kesal kerana bosnya sgt baik, berjasa dan superb la tp ku kena brehenti bg masa depan sndr. mintak maap bosss
.
.
.
Creden (9 bulan 9 hari) Bkt Puchong
Ni pun bos best, kawan best, kerja best sume la best.
Aku siap nangis 2 lagi bila aku dapat kad dari staff lain.
Pun brenti sbb life improvement la.
Bos siap tawrkan nak upkan gaji n nk promote aku lgi pujuk spya xbrenti.

.
.
JVC S. Alam (2 tahun 9 bulan)
Bos best, keje best, kawan best, sumeeee best.
Ni org y nangis sbb aku nk brenti. Heee.
brenti sbb nk merasa jd suri rumah n nak refresh diri.

.
.
Sekarang.

Alhamdulillah, dalam dunia kerja ni,
aku tak pernah rasa usaha aku tak setimpal dengan gaji.
aku tak pernah merungut company kasi bonus/ gaji y tak setimpal.
aku tak pernah rasa tertekan dengan kerja aku
(tertekan smpai bawak ke rumah la maksudku)
Sebabnya..aku tahu apa y aku buat.
jujurkah aku dalam bekerja..ikhlaskah aku dalam berkerja..
Sepenuhnyakah aku bekerja untuk setiap nafas y au hembuskan dlm 8 jam aku berkerja.
Bila kita sign offer letter bkn skadar kita setuju dngan gaji tapi termasuk dengan kerja y kita lakukan.
itu rezeki.
jika kita mahu dibayar lebih, sudikah kita menerima kerja y lebih?
kadang2 Allah tak membayar kerja kita dengan duit, tapi mungkin dengan memiliki hati yang tenang, anak2 y berjaya, suami y mengambil berat dan mungkin sekecil orang memberi laluan kepada kita dijalan raya.
oleh itu, apa y kita terima tidak semstidnya dalm bentuk wang ringgit tetapi dalm bentu misteri dan hanya Allah y mengetahuinya.

Ku bersyukur atas rezeki harta, ketenangan, kasih sayang, keimanan dan kesihatan yang diberikan oleh Allah.

1 comment:

Umialya said...

mg dpt menyesuaian diri ngan suasana baru