Pages

Wednesday, April 24, 2013

Tahi Lalat or Bintik Hitam Pada Pakaian

Saya tak pasti apa nama saintifiknya.
Rupanya macam ni.
Nampak x?

Saya panggil tahi lalat or petik sawo.
Huaaa.. Hamik ko.

Saya manghadapi masalah ni.
Dari dulu lagi.
Mostly pada baju anak-anak.

Orang kata ini berpunca dari baju yang lembab di peram lama.
mungkin sebab baju kotor dari nursery masuk balik dalam beg kotor.
dan diperam sampai balik.
Atau kalau mama datang angin kus-kus, pagi esoknya baru keluarkan dari beg.

Tanda ni memang xbleh ilang eak dengan basuhan biasa kan?
Sayang kadang2 baju elok lagi dah ada ni.
Pastu nampak comot dah.

Camner nak hilangkan eak?
Ada ada tips or petua x?


9 comments:

Fizah said...

amek dynamo sapu kt situ sblm masuk mesin...

guna cuka pun penah dgr tp tak pnh buat..

klu da lama, mmg susah nk hilang..klu baru tahi lalat selalunya ok je..

SUHAIDA said...

su guna peluntur harimau KUAt.tapi jangan lama2..

Siti Fatimah said...

Ooo...Kat kepala telekung saya selalu jadi..Sebab selalu sarung telekung time rambut basah..eaww..

Care nye, saya tenyeh ngn sabun mandi (yang ketul tu)..then biakan sejam baru basuh.. time angin kus2 datang, mlm tenyeh subuh esok baru basuh. huhu...Selalu klo da jd mcm ni saya sental ngn tangan je.

JaSSNaNi said...

tak tau lak camne nak hilangkan.. tapi biasanya sbb baju tu basah dan di sepok lama... sbb tu leh ada bintik hitam tu.. cer guna varnish..

nurbijen said...

saya pun panggil petik sawo... mmg mudah jadi bhgn depan baju tu....
Tapi tak tahu pula cara nak hilangkan petik sawo tu

Asma said...

Yelaaa, tak jumpa lg solution utk petik sawa ni..biasanya towel anak2 slalu ada sebab tak sangkut lepas guna, last2 uminya buat kain buruk je.

Unknown said...

Kawan-kawan : Boleh tanggal eak guna keadah2 diatas tu?
Akan ku coba.

ch@ said...

Dulu...pnh guna cara siti fatimah, skrg sblm masuk bakul bj kotor anginkan dulu...takpun terus cuci je. Syg bj.

Unknown said...

campur setengah cawan cuka dgn setengah baldi air...rendam baju semalaman..
lepas tu cuci macam biasa..insha Allah selesai masalah :)