Pages

Monday, October 22, 2012

Steam Iron

Assalamualaikum.
Dalam entry sebelum ini.
[Link]

Saya pernah sebutkan mengenai tugas2 pengurusan pakaian.
Dan saya paling tak suka iron baju.
And even keje iron baju ni pernah saya postkan di FB bertapa stressnya tugas ini.
Yes, until now saya masih mood menerima seadanya dan cuba ikhlaskan diri.
Tapi last week dapat komen dari seorang pembaca ZUN.
Dia beri cadangan mengenai steam iron.
Saya rasa dia maksudkan iron ni.


Betul tak Zun ?
Biasa iron macam ni banyak guna di kedai2 pakaian.
Tapi betul ke iron ni bagus?
Boleh mempercepatkan proses seterika baju yang menstresskan itu?
Cosway ada jual ni.
Harga dalam RM 2++

Ada juga tertengok di kedai2 letrik mmg semua harganya dalam range 
RM 200 - 400. 
Bergantung kepada brand.

Kalau betul berkesan ingat nak rembat 1.
Tapi risau takut fabrik uniform saya tak sesuai.
Ingat nak try bawak uniform 1 pasang then nak test kat kedai.
Aci x?
Sbb ada nampak kat Tesco org bukak table siap buat demonstrasi lg.

Pernah juga guna steam iron macam ni.



Tapi rasanya mcam xder beza pun dengan iron yang biasa.
Ada sesiapa yang ada pengalaman  x guna iron yang bagus?


11 comments:

JaSSNaNi said...

Assalamualaikum...
aah... betul tu.. senang nampak steam iron tu.. sblm ni tengok kat pasaraya besar2 je kan... kalau leh dapat 1 kat rumah kan senang.. hmmmmm...

mona said...

salam lynd. iron ni ada kat kampung husband sy, adik ipar beli. sgt tak best sbb susah actually nak iron. especialy nk buat side. ada alat dia tp susah la pada sy. adik2 ipar yg lain pun x suke pakai. tp kekadang diorg pakai gak sbb nk jage ati kakak diorang yg dh spend beli iron tu... sekian =)

Yaati Nor said...

kawan saya kata tak practikal..klu baju lembut2 mcm baju kurung sesuai tp klu untuk baju kemeja atau yg keras2 tak sesuai..last2 kwn2 yg ada iron steam yg gantung tu jd tukun je..tp aku steam iron yg press tu saya rs mgkn sesui..

Unknown said...

Bestnya ada feedback yng mebuatkan saya berfikir berkali2 sblum buat keputusan. Terima kasih rakan2 ku..

Fizah said...

haah lynd mmg pernah dgr kakak ipar aku kata tak praktikal jugekk..

Umialya said...

rasanya ntuk uniform -kain agak tebal kurang sesuai le..

azman said...

Saya syorkan akak beli shimono 3 in 1 iron..dia macam iron steam biasa, cuma tambah air jer...sangat mudah dan selamat digunakan..ia boleh buat iron, dry cleaning dan facial sauna melalui corong wap yang dibekalkan sekali...iron ni blh iron dengan baju tergantung ataupun letak atas board...Saya gunakan utk iron silk wife sy dan kemeja sy setiap hari..jimat masa...harga cuma rm98 jer masa sy beli sbb tgh promosi..produk bagus dan selamat.

naazyra said...

i pun tgh survey nak beli 'garment steamer' ni. actually philips ada few brands yang quite ok. some people kata tak ok guna but all my frens lelaki n perempuan cakap it is very handy kalau nak cepat.
bottom line is, tak semua jenis pakaian boleh pakai garment steamer. you still need to have BOTH. iron biasa (yang besi) kekurangannya adalah selalu tinggalkan line berkilat sebab terlalu panas. kalau pakai steam iron tu mmg takde.

based on my experience kan, philips is the best brand yang tahan lama. my radio (since) matrix (skrg dh lebih 12 tahun) still working. same goes to my earphone philips bertahan 3-4 tahun lamanya siap bosan dengan design tu and pass kat adik pun tak rosak2 lagi. iron besi tu pun i pakai philips punya. sangat nipis and baju i tak pernah terbakar sbb suhu dia sgt stable.

rite now i am on my way to buy a philips garment steamer sbb dah tak larat nak iron kat iron board. my fren kata sesuai utk tudung, baju kurung, seluar. kalau kain tebal2 tu barulah kena pakai yang iron type (be it steel or steamer).

Anonymous said...

gunala steam iron amway
best sgt..iron baju menjadi aktiviti yg sgt seronok bila tk smpi 2min dah siap iron sehelai baju kemeja
seluar slack. .sgt2 mudah
cubala walaupun harga agak mahal tp amat2 berbaloi

aji ibanez said...

Yup, iron Philip special edition Amway Dan iron Philip di Harvey Norman RM1599 memang terbaik....sekali gosok, depan blkg dah rata....stand board iron Amway pon bagus sebab besi Dia tebal.....vacuum Amway pon bagus sebab siap boleh sedut air yang Ade d lantai

momo said...

slm sy pengedar amway yg sah.. sesape nk iron amway blh pm saya yer harga ahli je sy bg ni tau.. 019-9994614