Pages

Wednesday, October 31, 2012

Solid Food Preparation for Awatif

Taip laju2.
Awatif tido, papa n Kaseh kuar g beli sate.
Melunaskan hutang entry solid food.
Huaaaa... Semalam Awatif da 7 bulan.
Pending entry milestone Awatif pulak.
Hutang tak pernah habis.

Ok. Back to the topic.
Focus Lynd.

Awatif start her first solid food around 1 week after her 6th month.
Sebab maknya ni asyik tangguh2 je.
Awatif 1st solid food is bubur nasi kosong.
Actually puree apple dulu.
Tp 2 x je. Then saya terus kasi bubur kosong.
Ntah la hati ibu ni kata kasi bubur kosong terus.
Instead of some advice better kasi "nestum" dulu sebab halus.
Takper Puan penasihat saya blender nasi tu sgt halus dan dicampur dgn susu ibu.
Ada y confuse (saya sendiri sebenarnya), apa beza kasi bubur nasi and puree buah/ sayur dulu.
Sebabnya nasi adalah terdiri dari karbohidrat y complex so bimbang baby tak dapat menghadam makanan dengan baik apabila diperkenalkan terus dengan nasi.
Tapi Alhamdulillah, Awatif boleh terima dan tiada masalah dari segi poo-poo dan perutnya.

Then bermula la rutin saya menyediakan frozen food untuk Awatif.
Untuk minggu pertama saya bekalkan bubur nasi campur carrot.
dan 2nd week saya kasi nasi campur brokoli.


Bubur nasi yang saya blender sampai sangat halus dan isi dalam bekas Avent ni. (Guna dari zaman Kaseh lagi)
Isi separuh penuh.
Yang bagusnya bekas ni boleh terus panaskan kat dalam warmer Little Bear yang saya bekalkan kat nursery.


Then puree brokoli saya masukkan dalam bekas kiub ais Tupperware.
Yang ni yang jenis ada penutup.
Inilah 1-1 nya barang tupperware y wujud kat rumah ni semata2 nak kan penutupnya.
(Ni pun dari zaman Kaseh)

Then susun dalam fridge.


Ni untuk bekal seminggu.
Setiap pagi saya akan bekalkan 1 bekas nasi dan 3 ketui kiub brokoli.

Bila dicampur macam ni lah rupanya.


Banyakkan?
Ni u Kaseh sekali.
Kaseh ni pun tumpang semulut makan bubur Awatif.

Ok. Sudah.
Awatif da bangun.
Budak ni mata da tak belh bukak pun ssh nk tido. Pastu tidonya kejap jr. Pastu kejenya manjat.
Dah. Bye.


No comments: