Pages

Wednesday, July 24, 2013

Positif, Doa dan Syukur

Assalamualaikum.
Percaya tak yang jika kita dikelilingi dengan orang yang positif kita pun akan merasai aura meraka.

Macam saya g EDP hari tu.
Conference call dengan Phil Martin,
walupun hanya 30 minit, tapi cukup memmberi semangat.
Antara point yang saya ingat

"If you come to work every morning with a positive mind, you will have a very good day for the whole day"

Yup.
Kalau datang keje dengan tiada semangat.
Dengan fikiran yang apa nak buat hari ni.
So life kita keseluruhannya akan tiada tujuan.

Then, pagi sehari sebelum graduation presentation,
saya hantar email kepada SK Rajoo (mentor yang saya ceritakan sebelum ni), 
nak tanya pasal umur dia sebab nak kena brief skit masa presentation.
So da closing tu mintak la Rajoo doakan saya dan he reply,




So touching.
It from an Indian guy.
Tak tahu nak cakap apa yang boleh digambarkan.

Then semasa pagi, tengah tunggu turn presentation.
Dapat email ni dari Rajoo,


Ouhhh.. rasa macam dihulurkan panadol disaat sakit kepala.
Sangat memberi semangat.
Bertapa positifnya dia.
Bertapa concernnya dia terhadap junior dia.

Hari tu masa g program Celik Momz,
Prof Muhaya bagitau 
"Sesiapa yang mendoakan orang lain tanpa pengetahuan orang itu, malaikat akan mendoakan dia"

SK Rajoo tahu ke hal itu?
Agama dia ada bagtau hal itu?
Mungkin tidak atau mungkin ye.
Tapi pointnya disini orang2 berjaya dan bahagia ni selalu mengharapkan yang baik terhadap orang lain.

Saya sangat mengharap saya boleh memiliki hati yang semulia itu.

SYUKUR

Balik dari EDP saya email salah seorang tenaga pengajar yang sangat saya kagum.
Macam hantar Letter of Appreciation la,
and he reply.
Kembang kembung.
Tapi betul la orang berjaya ni, walau dengan ayat yang simple,
tapi cukup untuk memberi kesan.


Perasan tak ayat dia "A thankful heart is always a good start"
Maksudnya bersyukur.
Jujur buat saya terkesima.
(Fuhh ayat)
yela, sebelum ni kita selalu disuruh bersyukur dengan apa yang kita dapat dalam ceramah agama.
Ada yang percaya tapi tak amalkan.
Dan buat saya macam kagum sebab jarang kita dengar orang sebut pasal syukur dalam hal2 memberi semangat ni.

Saya pernah baca juga dulu dalam buku
 "This is your life, not a dress rehearsal"
pun ada sebut pasal syukur.

Allah.
Tak tahu nak gambarkan perasaan.
Berjumpa, bercakap dan berhubung dengan orang yang berjaya ni akan membuatkan kita merasai aura positif.

Ini baru dikatakan berjaya.
Berjaya pangkat dan berjaya hati.





No comments: