Pages

Tuesday, May 3, 2011

Teknik Pemanduan Ketika Banjir

Segarrrrr lagi diingatan,
walaupun kejadian jumaat lepas.
Pagi tu hujan lebat giler.
Memang luar biasa lebatnya.

Tapi dalm kol 10 da renyai2,
ku kuar g makan kat Pak Li Kopitiam,
rindu la ngan mee goreng mamak dia.
Jalan2 kt Giant ngan sis in law.

Balik trus g umah MIl sbb nk jemput lagi 2 org adik balik dari sekolah.
Sbb MIL and Fil blk kg.
Sampai kat BT8 ku nampak air "menyeberang" jalan.
Ku tukar ke gear 2.
Sebab ku ingat pesan suami ku,

"Kalau drive time banjir, jangan kasi kete mati"

So ku xtau banjir cmaner kat depan,
ku bersedia ngan gear 2 siap2.

Pada awalnya, kira OK lagi,
sibuk tengok rumah orang yang banjir.
Kawasan tu mmg slalu banjir.
Tapi ku perasan y banjit ni lain macam skit.
jambatan2 yang menyeberang parit di seblah jalan tu pun tenggelam.

Samapi 1 tahap ku rasa kereta berat sangat.
Ya Allah.
Takutnya tuhan je la y tahu.
Banyak je kereta lain di depan blakang.
Ku tekan jugak minyak tu.
Doa supaya keta tak mati.

Lepas lbhkrg 100 meter,
kete da laju balik.
Da lega.
Tapi tak lama,
kami meredah banjir y dalam lagi sekali,
kete terasa berat.
Doa je y mampu sambil bertahan.
Kaseh pun cam paham je, dia pun membatu je.
Alhamdulillah. Kami berjaya lepas.

Perjalan macam tu 2-3 minit je tapi cuaknya samapi sekarang phobia.
Bila aku berjaya lepas banjir tu, ku mmg kasi lampu tinggi je kat mana2 kete y aku selisih.
kalau la kau bolh jerit "BANJIR KAT DEPAN" mmg aku buat dah.

Bila nak balik ku inagt myb da ok.Tp kete dr depan sik bump je.
Ku patah balik.
Ikut jalan jauh.

Ku citer kat En Suami,
dia cam perlekehkan je.

Bila malam kami lalu,
bila tengok banyak kete y tersadai,
rela pun da jaga da,
dia pun akui yang banjir ni lain dari y lain.

bila balik ikut jalan jauh lagi.
Soknya adik ipar ku citer dalm kol 10.00 am dia nk lalu,
jalan da tutup.
Dorang da tak kasi lalu.

So tips pemanduan semasa banjir,
jangan kasi enjin kete mati, sebab bila nak start kete balik,
jika ekzos kete tenggelam dalma air,
dikuatiri air itu akan terus masuk ke enjin semasa mula2 nak start enjin.
klau ekzos tak tenggelam ok.

So jika mati jugak la,
jangan terus start enjin,
minta tolong untuk tolak ke tempat y lebih tinggi dahulu.

**Cuaknya sampai masih terbayang lagi air y laju menyebarang jalan**

No comments: