Pages

Wednesday, June 19, 2013

Cerita Pokok Sena

Sapa sini tak kenal pokok sena?
Saya rasa tak ramai yang tahu pasal pokok ni walaupun banyak di sekeliling kita.

Pokok ni jenis yang pokok yang besar dan rendang.
Berbunga secara bermusim.
Dan wangi.

Saya suka.
Boleh dikatakan saya membesar dengan dikelilingi dengan pokok sena.

Masa zaman sekolah rendah.
Sepanjang pagar ada pokok sena, bila musim bunga saya ngan 2-3 orang kawan akan bawak bekal makan bawah pokok ni.
Walaupun pokok ni dekat dengan tong sampah dan bersebelahan dengan pasar basah dan kekadang bau busuk pasar menusup jugak ke hidung.
Ku rela jugak berkelah kat bawah pokok.
Cantik bila tengok bunganya gugur dan bertaburan dekat atas rumput padang.

Then sekolah menengah MRSM, lagi syok.
Boleh dikatakan sepanjang jalan dalam sekolah ada pokok ni.
Ni yang buat jalan jadi redup.
Bila musim bunga.. Allahuakbar cantik ciptaan Allah.
Atas jalan kuning je dengan buang yang gugur.
Petang-petang kitanrang kumpul2 bunga tu dan baling konon2 bunag tu gugur sendiri.
Cantik oooo...

Dan sekarang.
Tempat kerja sekarang.
Sepanjang pagar sempadan kilang sebelah.
Dekat sebelah kantin.
Depan surau.
Depan klinik.
Banyak pokoknya.
Tapi tak berbunga lebat.
Heran.
Pokok besar.
Tapi tak per.. Saya tetap suka.

Yang heran bila tanya kawan2 ada yang tak tau pasal pokok ni.
Even ada yang tak perasan pokok ni berbau.

Huhhh.. heaven ooo dapat cium bunga ni.
Kalau suami saya tanya nak bunga apa sebagai hadiah, saya nak bunga pokok sena.
Mana nak cari?
Hahahaha...


Inilah bunganya..



Pokok depan Klinik


Depan surau


Depan Kantin




 Impian jauh dilubuk hati, nak tanam pkok ni kat rumah.
Tapi semestinya rumah teres tak boleh.

Pokok sena.. kau tetap teristimewa..
(Bukan Pokok Sena Kedah)

No comments: