Pages

Wednesday, August 25, 2010

Susah Hati

Punya la susah hati.
Hari ni da 2x tukar templete rumah huru hara ku ini.
Benda yang berlegar2 dalam kepala otak ku ini dari time sahur td.
Nak cari nursery lain untuk Kaseh.
Ku tak sedap hati la 2-3 menjak ni.
Tak tau.

Ada la bebera insiden yang jadi sebelum ni yang pada mulanya ku positifkan aje.
Tapi ntah la.

Situasi 2:
Ada skli tu ku antar Kaseh lambat.
Biasa ku antar sampai depan pintu je.
Tapi hari tu ku bagitau ku nak antar sampai atas sebab nak kenal sapa kawan Kaseh.
Kat skool Kaseh ada 3 org penjaga termasuk penjaga.
Ku bahasakan Ummi Bos, Ummi 1 dan Ummi 2 la eak senang.

Bila ku naik atas, ummi 1 ketuk pintu bilik yang dikhaskan untuk baby.
So aku terpikir "Oooo mmg ada org jaga la dalam bilik tu"
Masa tu Ummi bos takder.
So maybe ummi 1 jaga kat bawah dan ummi 2 ada kat bawah.
Belum sempat ktrg masuk nampak ummi 2 baru kuar dari toilet.
So ok lagi la.
Ku masuk dalam ada 2 baby termasuk Kaseh ada 3 la baby.
Dan ada srg baby boy yang da leh merangkak.
Ku terpikir baby yang bleh merangkak ni tak kacau ke 2 baby lagi ni yang baru meniarap ni.

Aku da letak Kaseh, cayang2 dia sikit sbnyak.
Bangun la nak kuar.
Skli baby girl y srg lagi tu nanges.
Budak, maybe bila tengok org nak tinggal tu dia nanges la.
So aku kuar and ummi 1 pun kuar dan dia tutup pintu.
Masa tu ummi 2 still dok kat luar bilik godek2 apa ntah kat almari tu.
Dan budak tu dibiarkan menangis.
Yang jadi persoalan tu :
1. Baby boy yang merangkak tu tak apa2kan anak aku ke? Ummi 2 still kat luar lg.
2. Sampainya hati baby girl tu nanges ditutup pintu.
Waaa...Sayu hati ku. Mungkin Kaseh pun dilayang cam tu.

Situasi 2 :
Ku nak g amik Kaseh petang tu.
Skli yang sampai skli ada la dlm 4 parents.
So keadaan kelam kabut.
Yang kelihatan hanya Ummi Bos dan Ummi 1.
Dorang pun kelam kabut la angkat bag antar budak2.
So ku dok la kat kerusi depan pintu.
Dalam kelam kabut tu ada la srg budak pompuan dalam1 thun lebih dok nanges.
Mungkin mintak angkat kot.
Sebab bila ummi bos masuk dia diam.
Bila ummi bos kuar dia nanges balik.
Dan sampai la giliran aku yang last.
Ummi 1 naik atas amik Kaseh.
Ummi bos tarik budak tu menghala kedapur.
pastu ku dengar suara dia sayup2.
Pastu ummi bos nagn ummi 1 kuar antar bag and Kaseh.
Ku terpikir " Mane budak tadi?"
Bunyi suara nangis.
Terus terpikir " Ya Allah, dia kurung budak tu kat bilik belakang ke?"
Masuk kete mmg aku da tak leh tahan.
Aku nangis semahunya.

Aku terpikir yang apa la yang Kaseh lalui kat situ hari2.
2 3 menjak ni dia suke merengek.
Taknak diletak.
Klu dia tengok aku je dia bunyi.
Kadang2 kat mane aku duduk dia mesti mengengsot ke aku.
Tapi dalam keadaan terpaksa aku still lagi mempositifkan diri.
Mungkin budak tu dok ngan ummi 2 kot..
Mungkin masa aku antar Kaseh tu kebetulan Ummi 2 tu kuar kejap kot.
Tapi naluri ibu ni tak sanggup tengok anak orang apatah anak kita dilayan macam tu.
Ke memang sume skool drg buat cam tu?
Camner nak evaluate skool yang terbaik.
Kalau nak g skool baru camner nak tau skool tu elok ke x.


4 comments:

Anna Da Lady said...

Mek.kalu mu rasa tak sedap hati psl nurseri tu, better tukar la.kak ngah aku antara contohnya. dia perasan 'penjaga' kat nursery tu macam tak dedikasi je.so, dia cepat2 cari nursery lain, even mahal sikit.tapi, janji anak selmat, selsa dan kita tak risau

Imaan09 said...

mek..xtanya Lovebaby ke dia antar mana anak dia..?

Fizah said...

sentiasa jgk tertanya2 apakah tahap penjagaan kasih syg segala bila anak kat nursery ni..yg pasti bdk2 yg dihtr nursery lebih cekal berbanding yg emaknya jaga kat umah. cam anak aku tgk org tak kenal nak mesra2 sikit lambat dia nak terima. selalu menangis begitu hebat dulu.

penjaga kat nursery tak dan kut nak tgk dan belai segala budak. budak2 kan ramai pastu macam2 ragam. mungkin diorang fikir takpe lama2 budak2 tu ok sendiri..yela anak orang kan, takde la kut beriya2 nak jaga tambah penat and stress...agaknyaa la kut

apapun, mencari nursery yg selesa mmg impian semua ibu yg nakkan yg terbaik utk anaknya. kalu ada nuseri cam le'a htr imaan tu, ha, tu pun kira ok..

takpela, selalunya dalam hal ni ibu mmg selalu risau tp kita kena yakin dan tawakkal byk2 pada Allah. semoga Dia peliharakan..

Unknown said...

Kamala : Tu la. Aku lebih percaya naluri keibuan aku ni.

Lea : Dia dok Shah Alam. Jenoh den nak nganto ke sini.

Pijot : Tu la. Tujuan antar nursery dulu mmg nak suruk anak jadi cekal. Tapi the way to the cekal tu yang buat ibu ni tak cekal bila anak dilayan macam tu. Jangan sebut pasal nursery lea. Aku jeles. Dalam kepala ku ni kat bos nursery tu taknak bukak kat area umah aku ke. Hehehehehe