Pages

Friday, October 22, 2010

Bila Sakit



Mula2 baca N3 Imaan.
Pastu g la ke link y diberikan.

Baca cerita kesakitan yang ditanggung seorang ibu.
Sakit luaran dan dalaman melihat anak y juga sakit.
Tersentuh dengan ayat :
"Ujian yang Allah beri hanya untuk menjadikan hamba-Nya lebih baik, bukan utk menyeksa mereka"

Benar..
Tersangat la benar.
Kaseh dikategorikan sebagai selalu sakit.

Selsema.
Batuk.
Kesian.
Saaaangat kesian.

Kalau la aku bleh ganti kesakitan dia.
Bila dia aktif main, tiba2 dia berenti terbatuk.
Tak pun dia melepek je pandang kita sebab tak larat.
Ya Allah hati ni.
Kalau boleh letak kat luar kejap hati sbb tak nak rasa kesedihan tu.

Bila da melarat sakitnya.
Buat ke terpikir..
Mana silap aku?
Salah 1 apa y buat ku terpikir..
Ku terlalu konfiden dengan susu ibu.
Bila dikasi susu ibu anak susah sakit.
Terlalu konfiden hingga aku lupa kuasa Allah.
Sakit dan sihat itu datang dari Dia.
Aku lupa perkara itu.
Mungkin aku lupa untuk berdoa kepada Allah.
Mungkin aku lupa tentang kekuasaan Allah.
Mungkin Allah nak menguji ku dimana tahap kesabaran ku.
Dimana keimanan ku terhadap kekuasaan Dia.
Kepada siapa aku meminta jika Kaseh sakit.

Kaseh masuk bulan ke 7 ni baru aku tersedar.
Hanya pada Allah aku meminta.
Hanya pada Allah aku berserah.

Bukan menyalahkan nursery..
Bukan menyalahkan anak orang lain y berjangkit pada Kaseh.
Bukan sebab antibodi Kaseh da lemah sebab kes NICU dulu.

Semuanya dari Allah.
Siapa kita untuk menuduh orang lain.
Siapa kita yang nak menentukan yang terbaik untuk anak kita.

Allah menguji kita kadang2 bukan melalui diri sendiri.
Tapi melalui anak, suami atau sesiapa sahaja yang kita sayang.
Allah bukan menyiksa kita tapi memberi jalan untuk kita menjadi lebih baik.
Ujian kesusahan yang diberikan kadang2 1 jalan untuk Allah berikan sesuatu
yang lebih baik untuk.

Inilah kata2 yang aku ingat bila apa2 jadi kat aku.
Ingat la.
Allah memberi kita kesusahan sbb Allah sayangkan kita.

Kaseh..
Terima kasih sebab hadir dalam hidup mama.


Ya Allah..
Ku syukur atas segala nikmat mu.


3 comments:

Imaan09 said...

entry y betul di hari y betul..

p/s - aku masih tersentuh lg baca blog semut-terbersin..lantas teringat2 imaan aku y di kelilingi budak2 sakit kt taska..(skang musim sakit kt taska..ramai sakit..)..huuuuuuu...

umialya said...

lynd..
bersabar, cabaran di dlm membesarkan anak

ayu said...

lynd, sama la..rasa tak tenang bila anak2 sakit..