Pages

Thursday, March 29, 2012

Marah Anak.. Mendidik atau mendera

Saya sangat percaya yang sesekali kita kena marah anak.
Kecil bagaimana sekali pun.
Tapi cara nya mungkin berlainan mengikut umur anak.
Serius saya tidak buat kajian khusus lagi mengenai cara memarahi anak.
I just want to talk about Cerita Kami di entry ini.
Cerita Kami :
Sesekali saya marah juga bila dia angkat kaki untuk menyepak, mengangkat tangan untuk memukul.
Marah.. Tapi tak consisten.
Kadang-kadang dibiarkan sahaja.
Tapi takut nanti dibuat depan orang, malu kami sebagai ibu-bapa.
Bila dimarah kadang-kadang Kaseh menangis,
Kadang-kadang dilawan balik kita.
Bila saya marah?
Bila 2-3 kali diberitahu "tak baik" tapi masih buat, mula la mama bersuara tegas dan jari naik and say "NO"
Kadang-kadang nangis.
Tapi apa yang saya perasan macam tak berapa lekat je apa yang saya buat.
Tu yang kadang-kadang dibiarkan.
Mungkin beberapa sebab :
1. Tidak consisten
Kadang-kadang boleh..Kadang-kadang tak boleh.
2. Saya pun sama.
Bila bergurau angkat tangan, kaki (Terutama dengan papa)
Tapi bila bab "Boleh" dan "Tak boleh" ni berkesan dengan Nenek.
Sekali marah aje, nangis sekali pastu Kaseh da tak buat da.
Hari tu Kaseh cuba nak meludah, sekali marah, sekali nangis, terus tak buat.
Amalan nak sepak2.. Da beberapa kali saya cuba tegur dan marah,
Tak berkesan.
Tapi bila nenek ada terus ilang penyakit tu.
Kadang-kadang dia nak tersebut jugak tapi Kaseh sempat brek.
Ermmmm.. Terkantoi depan nenek yang mama bergurau ngan Kaseh nak sepak2.
Mama yang kena marah sekali.
Lepas tu kami 2 beranak insaf..
Selain marah disebabkan oleh diminta berkelakuan baik,
1 faktor penyumbang butang marah ditekan adalah,
Kaseh ni jenis kalau dia dah nak atau apabila keinginan dia tak dituruti memang dia "TEGAS" nak jugak.
Terutama bab :
1. Nak susu - Memang takder perkataan "sabar", "nanti dulu" "kejap". 
Time-time tu jugak la yang dia nak.
2. Nak mandi / main air.
3. Bila disuruh kita duduk dimana-mana. Ditangga ke, depan TV ke.
(Nak kita ikut perintah dia je)
4. Bab barang dia.
Terutama bantal Mouse.
Walaupun dia tak guna tapi kalau dia kata dia nak, takdernya istilah pinjam.
5. Kalau dah berjanji.
Jangan lah tersalah sebut "Cepat pakai baju, nak g jalan ni"
Dia akan tuntut.
Naik didit ke, nak g taman la,
Jangan dijanji untuk buat syarat dia ikut cakap kita.
Tiada kompromi dah.
Bila bab ni nenek kalah.
Nenek suka ikutkan cucu dia nan tolang ni sebab taknak dia nangis and merengek.
So bila tak dapat dengan saya dia akan pergi ke nenek.
So dia akan sentiasa menang.
Lama-lama saya dah tak boleh tahan.
Suke-suke je dia memerintah nenek, suruh naik atas la.
Nak minta angkat la.
Saya kadang-kadang ikutkan juga sebab malas nak dengar dia merengek.
Tapi bila dah tak larat mula la saya naik angin.
Hari tu ada tengok Nanny 911,
jika kita kata "tak boleh" really mean it.
Biarlah dia menangis macamana pun asalkan tak membahayakan diri.
Kalau kita kalah nanti dia akan guna rengekan itu sebagai senjata untuk dapat apa yang diingini.
Masa nenek takder memang saya buat begitu,
tapi bila ada nenek macam segan la anak asyik merengek je.
Kadang-kadang cakap jugak kat nenek dalam beberapa situasi supaya dibiarkan sahaja dia menangis.
Tapi bila dah habis bab nangis2 tu, keKaseh saya ini akan datang pujuk.
Dia tahu saya marah dia.
Dia akan datang dan panggil "Mamaaaa.." dalam nada memujuk.
Time tu saya akan angkat dia dan pesan yang la saya bukan marah dia tapi saya marah perbuatan dia.
Bab2 lain Kaseh memang kira boleh berkompromi lagi.
Terutama bab g kedai.
Kaseh bila mama kata amik 1 jenis sahaja, dia akan letak balik segala bagai jajan yang dia sudah ambil.
Kaseh bukan jenis yang merengek bila dikacau dia tido.
Saya nak kena study la macamana nak mendidik anak / memarahi anak.
Mama sayang Kaseh.
Mama just taknak Kaseh menyusahkan orang dan jadi anak yang baik.

No comments: