Pages

Tuesday, November 27, 2012

Home Organising - Kitchen Reveal

Assalamualaikum.
Ok. Reveal time.
Setelah dipertimbangkan dan setelah hilang pertimbangan,
birthday present untuk diri sendiri adalah cabinet kitchen.
(Kepada sesiapa yang mengikuti kisah Kasehku ni akan tahu)
Ok la.. klik sini untuk ceritanya --> Link

Setelah dibelek-belek, dikemas-kemas, disusun-susun,
makcik tak tahu mane nak mula kisah kitchen cabinet makcik ini.

Nak mula dari kisah kelahiran kitchen cabinet ni atau terus ke susun atur dalam kitchen cabinet ni.

Ermm.. 
(Berhenti menaip beberapa ketika untuk buat keputusan)

OK.

Setelah hilang pertimbangan, terus google mengenai kitchen cabinet dan buat survey di beberapa kedai.
Everage yang saya nak kalau ikut spesifikasi yang saya nak budget dalam RM6000 minimum.
Concrete top and aluminium laminate.

Setelah pertimbangan dibuat,
saya dapat contrator dari online.
Consider murah dan tengok review macam OK.

Terus call dan En Cabinet pun datang untuk tujuan ukur dan bincang.
So setelah confirm ukuran dan design y saya nak,
2 hari lepas tu En Cabinet datang lagi untuk tunjuk design dan decide material.

So keluarlah design ini.



Decide bahagian sinki dikekalkan hanya tambah pintu sahaja.
Serius saya sangat menyayangi nilai sentimental singki itu.
Saya ada cerita sebelum ni tapi maaf saya tak jumpa link tu.

Sorry, harga agak confidential.
En Cabinet tu pun saya tak rasa nak reveal sebab saya tak rasa ia terlalu bagus untuk dipromote.
Kenapa saya cakap begitu?
Sebab ada ketika dia agak susah dihubungi, ada 2 no tapi kadang2 2-2 tak dapat dihubungi.
Saya agak particular pasal waktu, kalau janji pukul 6.30ptg tapi datang pukul 8.30mlm, saya tak suka.
Janji pukul 10pg muncul pukul 12tghri.
So saya agak tidak berkenan.

Hasil keje?
Ok la. Saya kasi rate 8/10.
Tapi dalam ketidakberkenan saya terhadap En Cabinet tu saya memang agak mengagumi tahap kesopanan dia dalam bercakap.
Sangat sopan.

Ok. Back to cerita dapur saya tadi.
Apa saya buat dengan cabinet dapur lama saya?
Saya jual di Mudah.com.my
Asalnya nak kasi kat mertuaku, tapi nampakanya ruang di rumah dia dah xder.
So cuba nasib la jual kat mudah.
Mengujakan.
Ramai yang call nak beli tapi bermasalah nak datang amik,
sebab memerlukan lori.
Setelah lebih kurang 1 minggu dingdong dan negotiate dgn lebih kurang 10 org dan 3 org dalam pending list.
So saya decide sapa datang ambik dulu dengan lori dia y dapat.
So cabinet tu dijual kepada pembeli dari Rawang.
Datang amik dengan lori ais.
Memang beruntung la tu saya kasi 2 cabinet sekali saya betul2 nk kosongkan rumah sebelum tarikh pemasangan.
(Ada amik gambar tapi tak jumpa save kat mane)

Hasilnya?



(Abaikan barang2 yang masih bersepah)

Kemasan yang baik.
Tapi agak tak puas hati sebab rasa macam salah pilih warna.
Masa pilih ni tak consider warna lantai.
So warna pintu tenggelam dek warna lantai.

Layout rumah agak bermasalah. 
Sebab ruang antara singki dan dinding 1 lagi dipisahkan dek pintu so xbleh nak buat L Shape.
So cabaran seterusnya adalah, macamana nak organise barang2 dalam cabinet ni.

Jumpa di entry akan datang.

8 comments:

CHeeSYaNa said...

Jeles!! Nak kitchen cabinet gaks!! Tp budget nyer tak cukup2.. uhuhuhuhu

Unknown said...

Tips nk dpt adlh brangan. Byk berangn mcm doa msti afa jln tmakbul

Fizah said...

apesal ko selalu salah taip cik lynd? nak cepat eh..hehe

mantop!! revealation time sudah tiba!! tak sabar tunggu episod seterusnya..wuwuwu

utk komen entri ini, kitchen cabinet itu sangat suwit..dan tiles yg encik hubby ko buat pun nak dekat sama warna tema dapur..kuning keemasan. best!! :D

Unknown said...

Huuu. Makcik xbca blik pas taip. Heeee. Cri idea nk mnyerlahknnya

CHeeSYaNa said...

Lynd.. nak tanyer.. kat mana sorok tong sampah erk?

Unknown said...

Yana : Maih di tempat lama. Kat bwah singki. Heeeee.

NabilaHasyim said...

Salam Sis,
saya baru tengok keseluruhan dapur sis.
dan perasan, dapur masak paling tepi, macam saya jugak.
sis mgalami mslh yg sama tak mcm saya? lantai tepi tu berminyak, sebab terpercik bila memasak?
rasa xsyok lak, huuu...

Unknown said...

Nabila : Sama.. RUang penjuru antara ruang paling kotor..
Risau gak takut cabinet tak tahan lama.