Pages

Tuesday, April 16, 2013

Cerita Dapur Lagi - Spice Rack

Sambungan cerita dapur semalam.
Kalau refer entry ni,


Saya ada mention saya masih tak puas hati pasal cabinet yang ni.


First sebab tempat garam agak tinggi dan agak terjengket2 saya nak ambil.
Then saya letak spice, garam dan serbuk kunyit di rak ini.


Beli kat IKEA kirim ngan Lea.
Saya masak memang kurang pakai rempah ratus ni.
So takder la banyak mana pun.
Yang ada dalam botol tu pun baru sekali pakai sebab cuba resepi baru then sampai sekrang dah tak pakai.
Buat perhiasan je.
Ihikk..

So apa jadi dengan cabinet tadi.
Ini lah jadinya.


Sebelum ni saya letak segala bagai sos kat dalam fridge.
Tapi saya perasan bila nak pakai susah mengetuk sos-sos tersebut sebab keras.
So saya decide nak letak kat luar fridge je.

Itu gambar sebelum kemas.
Saya cukup menyampah bila nak amik 1 barang tapi kena alih barang2 lain.
So saya susun botol2 ikut keutamaan.

Bahagian yang paling dalam saya letak barang-barang untuk stok.
Means masih belum bukak seal.


Bahagian depan saya letak sos yang saya kerap guna.

Tersusun dan masih ada ruang lagi.

Itu baru sebelah.
Sebelah lagi, saya letak bekas bawang, stok makanan kering seperti beehoon dan makaroni.

Sesuai ke letak bawang kat dalam cabinet?
Sebab saya perasan cabinet ni ada bau bawang.

Hah.. nampak tak botol minyak mask yang belum bukak kat belakang tu.
kalau perasan dalam cabinet semalam minyak tu ada kat situ.
Sebabnya sebelum kemas tak muat nak letak kat sini.
tapi bila dah susun elok-elok, muat je.
Itu pentingnya susun elok-elok Cik Lynd.

Hahh.. satu lagi faktor susunan yang saya ambil kira.
Cer tengok gambar ni.


Apa yang anda perasan?
Untuk mengambil minyak dan sos saya hanya perlu buka sebelah pintu.
Nampak remeh tapi sangat membantu.
Kalau pembahagian area tidak betul contohnya botol minyak kat tengah sangat, bukan ke kena bukak 2 belah pintu.
Saya pernah hadapinya dan saya rasa terganggu.
So that's why saya pastikan pembahagian area ngam-ngam.

Ada yang dibuang x?
Ada.
Rempah gulai darat yang dah membatu.
Dah setahun kot tapi last guna 6 bulan lepas.
So buang.

So hasilnya.

Kawasan ni agak senang nak maintain kemas sebab setiap barang ada tempatnya sendiri.
Just lepas pakai letak balik.
Senang.

Bagaimana anda merancang susunan barang kerja anda?
Jom Kongsi.

13 comments:

Fizah said...

Bawang, myk n beras kat bawah hob..mcm dlm gmbr cerita kabinet dapurku...brg lain semua ltk kat tall unit part consumable itemz. Macam bihun, makaroni, tin sardin, stok brg2 mcm sos, kicap, cili kering etc2

ko patut buat b4 n after n picture. Sng nk compare...my seposen! ;)

Asma said...

Wah semangat! Nak amik aura kemas dapur gak ni

adianiez AIDA said...

i like spice rack tu.
memang idam kan...
umah siap nanti sure gi terjah ikea dulu...

Yaati Nor said...

malu nak kongsi comot

Imaan09 said...

kenapa aku sentiasa malu nak kongsi ek.. tp aku sangat77 suka entry HO ko n ikut apa ko buat, sbb ko ngan laki ko sama bz ngan aku n laki aku! so, apa ko bleh buat aku mesti bleh buat.. apa org lain bleh buat blum tentu aku bleh buat sbb hidup dan masa y ada berbeza..

Unknown said...

Fizah : Yup. baru perasan i miss that part before an after. Actually ada just letak jauh2 so org xbleh compare. Thank honey for the opinion.

Unknown said...

Asma : Memang tujuan nak merebakkan aura kemas and aura nak share aktiviti mengemas kat blog.
Jom..jom..

Unknown said...

adianiez Aida : Kalu g ikea mmg banyak idea yang merebak. lagi2 bila tengok online.

Unknown said...

Yaati Nor : Tengok la saya tu pun comot. Tpi buat muka tak malu nak share.

Unknown said...

Lea : Ni nak marah ni.
Dah buat share la. Kesian aku nak tengok gambar ko. Bila join GA pijot hari tu bukan main gempak.

ch@ said...

sama dgn fizah kot, smua pulun duduk kat bawah, satu aras dgn dapur masak tu. hahaa, yg dlm rak atas, OMG, cawan-cawan/gelas, tupperware tak guna, biskut dll...OMG tak terurusnya kabinet i. hahaa.

Unknown said...

Cpt uruskn. nnt share. xsabar ni.

Fizah said...

marah dia lynd...marah le'a tu...kikiki....

jgn mara le'a ..guraw2 jek...jom join GA aku, le'a!;p