Pages

Sunday, February 19, 2012

Hidup Umpama Catur

Mungkin ada yang tahu apa yang akan ku hadapi.
Dugaan dan ujian dari Allah.
Hidup umpama catur.
Setiap langkah..ada tindak-balas untuk langkah yang seterusnya..
Kita hanya mampu merancang..
Tapi apa yang akan kita hadapi yang sebenarnya semuanya di tangan Allah.
Apa yang menunggu kita di depan pun hanya Allah yang mengetahui.

Kadang-kadang kita akan terfikir "nasib baik aku... kalau tak tak tahu la apa nak buat.."
Masa kita dalam keadaan "nasib baik itu.." kita tahu tak apa yang kita akan hadapi.
Mungkin di saat itu kita merancang benda lain..
Tapi disebabkan ujian Allah.. benda lain yang jadi..

Sebagai hambaNya..
Kita sedar tak yang kita telah "bernasib baik.."
Atau..
Kita mempersoalkan "kenapa nasib aku begini..?"

Aku..?
Ku fikir da lama ku tidak ditimpa ujian sebegini besar..
Mungkin ini la masanya untuk ujian Allah..
Allah hanya menguji hambaNya yang mampu..
Aku redha..
Aku harus tabah untuk mengetahui hikmah disebalik ini semua.
Allah menjanjikan sesuatu yang lebih baik hasil dari ujian Allah..
Akan ku tempuh..
Demi menunggu langkah Allah yang seterusnya.

Ya Allah..
Berikan aku kekuatan.. Demi keberkatan dan kebahagiaan kami di masa hadapan.
Kini ku yakin, Engkau Maha berkuasa mengatur setiap langkah di pentas dunia ini.



1 comment:

are-U said...

lynd, nape ni?? ada apa2 masalah ke prgnancy kali ni.. walauapa pun smga ko tabah, kuatkan hati.. Allah menguji hamba yang dikasihiNya..