Pages

Tuesday, February 28, 2012

Mama, Ikan Keli dan Pembawakan Budak

Satu ketika dahulu..
Mama tak suke / tak gemar sebarang ikan darat.
Keli, puyu, haruan, sepat atau apa sahaja.

Bila da kahwin dengan papa,
mama makan la jugak puyu adn sepat bila atok g menjala dan nenek goreng garing2.
Haruan mama makan sekali je,
tu pun susah2 papa masakkan masa mama dalam pantang.
Mama jaga Kaseh kat NICU masa tu.
Papa bawakkan kat hospital.
Mama telan la jugak demi papa.

Tapi.. bagi si Cat Fish atau Keli ini..
Mama tengok pun mama geli.
dengan badannya yang licin.. dengan rupanya yang tak seperti ikan yang lain.
Pernah 1 ketika mama kata macam ikan yang kena pijak lori sebb kepalanya lain skit dari ikan lain.
Mama heran macam mana maksu boleh suke ikan keli sedangkan kami sekeluarga sebalah mama memang langsung xbleh terima ikan darat.
Even nenek klu ada orang makan semeja ngan dia makan ikan keli dia bleh ilang selera makan.

Tapi..... itu satu ketika dahulu..
Keajaiban dari Allah.
Lihat gambar dibawah..
.
.
.
.
Ini merupakan IKAN KELI..
Di dalam pinggan mama..
Ye.. Betul..
Dan buat beberapa ketika..
Rupanya jadi begini..
.
.
.
.
.
Ye.. Saya makan ikan keli..
Dan sampai ketika ini..
Penggemar ikan keli..
Asal ada ikan keli kat kantin..
Saya makan..
Even antara ikan yang menjadi stok dirumah untuk dimasak adalah ikan keli.

Kenapa ini terjadi..?
Apa yang boleh saya katakan adalah..
Pembawakan budak..

Dan antara pencetusnya adalah..

Ada perasan mamat chinese paling depan tu?
Saya mula rapat ngan dia bila trip ke Korea hari tu.
Sejak tu saya suka berkawan ngan dia.
Bila lunch kat opis.. dia antara rakan semeja saya.
Saya tengok apa yang dia makan hari2 dan dia makan APA SAHAJA.
Dan APA SAHAJA yang dia makan akan nampak sedap.
Walaupun hanya seketul karipap kantin.
Dia xcerewet makan.
Dia xseperti chinese guy yang lain yang lbh suka lunch kat luar sbb mungkin tak bleh terima makanan melayu setiap hari.
Tapi mamat ni lain.
Hari2 bleh jumpa dia kat kantin.
Means dia sgt biasa bila bab makan.

Antara feveret dia bila lunch adalah ikan keli.
As i mention just now apa sahaja yang dia makan akan nampak sedap.
Atas sbb itu la membuatkan saya teringin nak rasa ikan keli tu.
Dan disebabkan itu bila pertama kali rasa terus suka.

Tapi seperti yang dinyatakan mula2 tadi.
Ini adalah antara perkara PELIK yang berlaku semasa mengandungkan baby yang ke-2 ini.
Walaupun papa penggemar keli tap tak berjaya membuatkan saya ingin mencuba.
Tapi masa mengandung 6 bulan saya boleh tercuba dan tersuka.
Kalau betul pembawakn budak..
Saya nak tengok selepas bersalin nanti.. adakah habit ini masih melekat.
Atau babai ikan keli buat selama2nya.

Kita tunggu dan lihat..

No comments: