Pages

Monday, June 7, 2010

EBM dan Perahan Tangan

Perah susu pakai tangan adalah skill yang wajib dikhatam oleh mommies yang bf their baby.
Aku???
Semestinya belum.
Kagum ku rasa bila ada yang bleh dapat susu sampai 8oz without any BP.
Ada skli tu bertembung dengan manager kat pantri masa aku tengah basuh BP ku.
Dia kata wife dia mmg paki tangan je.
Senang..
Erm..
Aku pun terpikir la nak try.
Tapi tak try2 gak.

Sampai la 1 day, bila kat umah i realise that i left my BP handle at office.
Mmg cuak la masa tu.
Tjaga kol 5.00 am bila baju ku da lencun.
Try pakai tangan seprti mana yang diajar oleh Puan Rita masa g Breast Feeding Preparation Class kat Bangi.
Tapi disebabkan dalam keadaan ngantuk ntah nape takat menitik je.
Ku sambung tido...
Hahaahahah..

And last week, ku tertidur kat umah PIL and tak bawak bp.
pagi tu pas nenen kan Kaseh, ku amik cawan and try lagi.
Fuhhhh...
Berjaya dapat 2 Oz.
Means aku bleh pakai tangan tapi kena praktis.

Yang problemnya kuarnya memancut dan bersepah.
So kena la blajar nak control pancutannya.
Erm.. Tapi pada ku mmg amat penting menguasai ilmu ni.

Base on apa yang aku baca,
some people guna tangan selepas pam guna BP sbb to make sure y B betul2 kosong.
Erm.. I tried but i'm not really feel the "kosong".
Lagi pun lenguh tangan.
Nak kena balajr lagi ni.

Sama2 lah kita belajar supaya tak menggelabah di kala darurat nnt.
Selamat belajar.

2 comments:

ayukhairy said...

ye...
sedang mempraktiskan guna tangan hampir nak masuk minggu ke 3 gara2 cik N ayu luka..huhu..
pam lg la sakit..waaaa...tips?? boleh perah ngan menggunakan botol MLO ke bumble ke ...n pastikan Cik N tu betul2 masuk kat dalam botol... b4 that, stimulate la dulu cik N..dah rasa LDR baru start perah..all the best my fren..

Imaan09 said...

isk, aku pun nak belajar.. nak prektis xsempat2 lg neh..kena laa wat kt umah kan.. xkan dlm cubicle aku tuh, kehkeh..